سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش و نگهداری گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس ، گیاهی یک ساله، دوساله و یا چند ساله است که عمر کوتاهی دارند و انواع آن، پابلند و پاکوتاه می‌باشد. از انواع پابلند به عنوان تزئین دسته‌ گل عروس و از انواع پاکوتاه در کاشت گلدانی استفاده می‌کنند. این گیاه اهل آمریکایی شمالی است. برگ‌های آن کشیده و تخم مرغی شکل اند که به رنگ سبز مایل به خاکستری و طوسی دیده می‌شوند. گل‌های لیسیانتوس به حالت زنگوله‌ای می‌باشند که با گلبرگ‌های چین خورده به رنگ سفید، قرمز، بنفش و آبی هستند. ارقام مختلف این گل، به صورت پر‌پر یا کم پر است. گل‌ها به صورت جداگانه یا دسته‌ایی بر روی ساقه‌ها قرار گرفته‌اند که دارای گلبرگ‌های ظریف و نازکی هستند. این نوع گیاه اخیرا به عنوان گیاهان گلدانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در کنار ساقه‌هایی مانند گلوکسینیا یافت می‌شوند.

 

نمونه محصول باکس گل چوبی استفاده شده از گل های لیسیانتوس  مجموعه گندم VIP شما عزیزان میتوانید این باکس را همین الان با کلیک بر روی خرید باکس گل چوبی  سفارش دهید تا در کمتر از چند ساعت به خانه ، محل کار و … به صورت رایگان ارسال شود.

 

 

در نظر داشته باشید از این گل در انواع  تاج گل ترحیم ، تاج گل تبریک و … استفاده میکنند.

 

نحوه کاشت بذر گیاه لیسیانتوس

بهترین زمان کاشت بذر گل لیسیانتوس، فصل بهار است.

 

مقدار کمی خاک را درون گلدان ریخته بعد بذرها را روی خاک بپاشید سپس آن را آبیاری کنید و لازم است که روی آن، نایلون بزرگ بکشید تا بذرها رطوبت کافی را دریافت کنند.

بعد 2 الی 5 روز، بذرها سبز خواهند شد و زمانی که در حال بزرگ شدن هستند می‌توانید آن‌ها را از خزانه بیرون بیاورید و در محلی که قصد کاشتن دارید به فاصله ده یا بیست سانتی‌متر نشا کنید.

بذر گل لیسیانتوس ریز است و نیازی ندارد که خاک را بر روی بذرها بریزید، تنها موردی که باید تا سبزشدن بذرها رعایت کنید، رطوبت نگه‌داشتن محیط بذر است که این‌کار را می‌توان با کشیدن نایلون روی بذرها به راحتی انجام داد.

اغلب افراد بذرها را روی محلی که می‌خواهند بکارند، می‌پاشند تا همان‌ نقطه سبز شوند. اما این روش درست برای این منظور نیست زیرا زمان بذر پاشی، بذرها نامنظم روی هم یا کنار هم می‌افتند.

بعد از سبز شدن، حتما بایستی بذرها را درون خزانه بکارید.

بعد از کاشتن بذرها، بوته‌های این گل را به هر روش و به هر فاصله‌ایی که دوست دارید به صورت منظم و دقیق بکارید.

و در آخر توجه داشته باشید که این نوع گیاه مانند سایر گیاهان گلدانی برای ماندگاری دائمی برای گل‌های آپارتمانی مناسب نیستند زیرا بعد از مدتی شکوفه‌هایش کم رنگ شده و دور ریختنی خواهند شد.

تکثیر گل لیسیانتوس

کشت بذرها

روش اصلی تکثیر گل لیسیانتوس، کشت بذر می‌باشد. به خاطر همین بذر را در پاییز یا آخرای زمستان در دمای 13تا16 درجه سانتی‌گراد در بستر خاکبرگ، شن، پیت ماس، ورمی‌کولایت و یا هر بستری که رطوبت را بتواند در خود ذخیره کند، کشت می‌شود که باید بذر به صورت سطحی کاشت شود. از آنجایی که گیاهچه یک حاصل کوچک و ضعیفی است، حتما بایستی آبیاری منظم و دقیقی داشته باشد. دو ماه بعد نشا، بذرها به زمین اصلی انتقال می‌یابد و پس از تولید 2 تا 4 جفت برگ که حدود دو ماه طول می‌کشد کاشت می‌شود.

 

تکثیر گل لیسیانتوس

قلمه زدن

در بسیاری از ارقام این گیاه توسط، جوانه‌ی انتهایی قابل افزایش هستند که باید در دمای 23 تا 24 درجه‌ی سانتی‌گراد و زیر مه پاش کاشته شده و رشد کنند. برداشت گل باید در زمانی که سه گل باز شده‌اند انجام بشود البته در هنگامی که چهار گل نیز باز شده است وابسته به رقم و تعداد غنچه هم می‌توان برداشت را انجام داد.

 

خاک مناسب گل لیسیانتوس

خاک مناسب و اصلی برای رشد این گل لیسیانتوس، خاکی با زهکش مناسب و PH خنثی با پایه ذغال سنگ نارس و کمی خاک قلیایی می‌باشد.

 

آبیاری گیاه لیسیانتوس

دقت کنید که بستر این نوع گیاه باید دائما مرطوب باشد اما اشباع شدن خاک به آن آسیب جدی وارد می‌کند. در مراحل اولیه رشد، که رشد و تکثیر آن کند است به آب خیلی کمی نیاز دارد ولی خشک شدن در زمان گلدهی، باعث کاهش تعداد گل‌ها و کیفیت خاک می‌شود.

 

دمای گل لیسیانتوس

این نوع گل به سرما حساسیت نشان می‌دهد و در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند. اگر دمای هوا خنک و زیر صفر باشد، باعث محکم‌تر شدن ساقه می‌شود ولی از طرفی گلدهی به تاخیر می‌افتد و اگر دما در ماه اول نشا افزایش یابد، این امر باعث تحریک رشد طوقه می‌شود.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به صفحه گل لیسیانتوس مراجعه کنید.