سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش و نگهداری از گل رز در باغچه و گلدان

گلهای رز قبل از پیدایش انسان، روی زمین وجود داشتند. گل رز دارای گونه‌های بسیار زیادی میباشد و از لحاظ فرم، رنگ، عطر، دوام و تنوع شکل یکی از زیباترین و محبوبترین گلهاست که غالبا بوته‌ای بوده و جزو گیاهان دائمی طبقه بندی میشود. امروزه تنوع انواع مختلف این گل زیبا و پرطرفدار، از دو رگه گیری و پیوند گونه های قدیمی به وجود آمده است.

 

گل سرخی که در ایران روییده می شود در دنیا کم نظیر بوده، گل محمدی و گل نسترن هم گونه هایی از این گل هستند. انواع مختلف رز دارای نوع درشت، مینیاتوری، خزنده، بالا رونده و پابلند است. این گل علاوه بر تولید انبوه و تجاری آن به عنوان مهمترین گل شاخه بریده، در باغات، فضای سبز و باغچه ها کاشته میشود و علاوه بر آن بسیاری از گونه های این گل می توانند در گلدان رشد کنند، شما می توانید یک گونه با رنگ و اندازه دلخواه خود که با فضای آپارتمان یا محل کار شما مناسب است را انتخاب کنید و اقدام به کاشت آن در باغچه یا گلدان کنید. برای آشنایی با نحوه کاشت و نگهداری گل رز تا انتها با وب همراه شوید.

 

نگهداری بوته رز پس از کاشت

در فصل بهار و اوایل تابستان کوددهی باید به طور منظم انجام شود. البته اگر می‌خواهید گل رزتان در ادامه تابستان هم شکوفه بدهد می‌توانید تا اواسط تابستان به کوددهی ادامه دهید. در فصل پاییز و زمستان دیگر به گیاه کود ندهید چرا که ریشه‌های آن ضیف شده‌اند و ممکن است آسیب ببینند. هرس گل‌های رز هر چند وقت یک‌بار ضروری است. این کار باعث می‌شود هوا بین شاخ و برگ بوته رز بهتر منتقل شود و گیاه به بیماری مبتلا نشود.

 

آموزش پرورش گل رز در باغچه

قبل از پرورش گل رز شما باید نکاتی را بدانید که بسیار مهم هستند :

 

بسیاری از افراد سوال کردند که رز ها چه زمانی رشد می کننددر پاسخ به این افراد باید بگوییم که رز وقتی رشد می کند که PH خاک شما بالا باشد و خاک شما بارور باشد.

 

مورد دوم کلا رزها در بهار تا پاییز رشد می کنند و این نکته را در نظر داشته باشید که در اواسط بهار این اتفاق می افتد.

 

رز در کمترین حالت ممکن  5 تا 8 ساعت نیاز به نور مستقیم را دارند پس در تامین نور مستقیم هوشیار باشید ، همچنین دمای مناسب برای پرورش رزها 40 تا 60 درجه فارنهایت در روز است.

 

نکته مهم دیگر اینه که به طور معمول این گل ها توان رشد در جنگل را ندارند وهمچنین به آب زیادی نیاز دارند و با توجه به شرایط اقلیمی شهر خودتان و همچنین خاک باید به آن ها آب دهید.

 

انواع گل رز که میتوانید پرورش دهید

رز چای هیبریدی

 

اغلب این  گل رز را ما در در باغچه خود از قدیم میکاشتیم  و اغلب باغچه های ما از این گل ها پر بوده اند، پرچم این گل ها بسیار زیبا است و حدودا 1.3 تا 1.7 طول ساقه های آنها است  و 3 تا 4 گلبرگ به ما هدیه می دهند.

 

رز فلوریبوندا

 

رزی با طول بلند در مرور زمان ، این رزها ساقه های بلندی دارند و اگر شما مواظب آن نباشید ان قدر بلند می شوند که در نهایت ساقه انها می شکند طولی که از این رزها دیده شده تا 3 متر بوده ، همچنین در مورد مکان این رزها دقت کنید.

 

رز مینیاتوری

 

این رزها میشه گفت تقریبا کوچک هستند به اندازه مدل های قبلی معروف نیستند اما زیبا هستند و در باغچه خودتون میتونید چند تا از آنها را استفاده کنید ، از آنها معمولا در گلدان ها هم استفاده می کنند وطولی حدود 30 تا 90 دارند.

 

آموزش پرورش گل رز با 2 روش

دو روش عالی برای پرورش گل رز وجود دارد که روش اول  از راه برش است و روش دوم با استفاده از دانه های آن است . باغبانان اغلب خود دست به کار برش میشوند  و تجهیزات مناسب و کافی را اماده می کنند تا بتوانند از دانه های کاشته شده رزهای جدید به دست آورند.

 

1. پرورش رز با قیچی کردن

زمان مناسب برای این کار فصل بهار است اما دلیل چیست ؟ چون دما مقداری پایین تر میباشد و بوته ها قوی تر هستند ، اول از همه رنگ های سبز روشن را که جوانه و غنچه ندارند را انتخاب کنید به دلیل اینکه بهترین رزها را اینها به شما میدهند و از ساقه های قدیمی و چوبی استفاده نکنید.

 

 

10 تا 15 سانتی متر از گیاه را برش دهید  که این کار بهتر است  در عمق 2.5 تا 5 سانتی زمین بکارید و بهترین مکان برای کاشت رزها مکانی ثابت است ، به دلیل اینکه اگر جای گل بد باشد مجبور به تغییر جای آن خواهید شد و بر گیاه اثر منفی میگذارد و در نهایت ان را در یک ظرف شیشه ای بگذارید تا نور را دریافت کند.

 

اگر رطوبت کافی و دمای ایده آل برای رزها باشد گل شروع به رشد میکند و متاسفانه یا خوشبختانه برش تاثیر بسیار زیادی در گلدان های شما دارد و اگر شخصی در این کار بی تجربه باشد، رز خوبی را به دست نمی آورد و اگر در این کار مهارت کافی را ندارید حتما از شخصی کمک بگیرید.

 

رطوبت خاک را همیشه چک کنید تا اطمینان پیدا کنید به اندازه کافی است و  زمان مناسب برای این کار هر چند روز یک بار است. وقتی مشاهده کردید که دما به 75 درجه فارنهایت رسید می توانید اجازه دهید  رزها در طول روز بدون پوشش قرار باشند و اگر مشاهده کردید که تغییری در رشد نیستمی توان گفت که گل ها غیر فعال شده اند و فعالیت آنها در زیر زمین اتفاق می افتد.

 

2. آموزش پرورش گل رز با استفاده از دانه ها

اکثر افراد این موضوع را نمی دانند که می توانند از دانه ها برای پرورش استفاده کنند اما حقیقت این است که رز ها هم دانه دارند  و شما می توانید یک گل رز را از دانه های آن منتشر کنید و در صورت خشک شدن دانه ها می تواند آن ها را بیرون بکشید و دوباره بکارید و بهتره در فصل بهار انجام شود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش پرورش و نگهداری از گل رز در باغچه و گلدان  مراجعه کنید.